• Advies op maat
  • Ruime voorraad
  • Uitgebreide garantiemogelijkheden
 
Zero-emissie stadslogistiek vanaf 2025
Inhoud

Zero-emissie stadslogistiek vanaf 2025

Sander
Door Sander in Elektrisch rijden op 27  januari 2022
De logistieke sector en overheden werken samen aan de invoering van zero-emissiezones in 2025. Met duurzame en efficiënte stadslogistiek verbetert de gezondheid, leefbaarheid, veiligheid en de economische vitaliteit in steden. Daarnaast beperkt het de klimaatverandering en draagt het bij aan het doel zero-emissie transport in 2050. Wat betekent dit voor bedrijfswagens?

Wat is emissievrij?

De Nederlandse overheid wil naast zero-emissie stadslogistiek vanaf 2025 dat er vijf jaar later alleen nog emissieloze auto's te koop zijn. Met emissieloos bedoelt men vaak elektrische auto's of wagens die op waterstof rijden. Want: deze auto's stoten via de uitlaat geen vieze dampen uit. Emissievrij rijden is dus duurzaam of groen rijden — reizen op een minder milieubelastende manier. Toch hoor je ook vaak kritiek, want hoe milieuvriendelijk is het produceren van de elektrische auto eigenlijk als het fabriceren van accu's veel energie en grondstoffen kost? Het antwoord daarop: de productie van fossiele brandstoffen is nog veel vervuilender én de elektrische auto maakt de productie in zijn 'rijdende leven' ruimschoots goed. Een elektrische auto rijdt op duurzamer geproduceerde energie, uit hernieuwbare bronnen als wind en zon. Ook springt de elektrische auto veel efficiënter om met energie. Emissieloos rijden is het dus niet 100%, maar we komen zo dicht mogelijk bij nul.

Waarom zero-emissiezones in 2025?

In het Klimaatakkoord staat dat in 2025 in 30 tot 40 gemeenten een stuk binnenstad zonder uitstoot wordt bevoorraad. Van winkels voorzien van producten tot zorgen dat de horeca verse etenswaren in huis heeft. Met emissievrij transport dringen we de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof terug naar nul en leveren we een aanzienlijke bijdrage aan de doelen in het Klimaatakkoord.

Welke steden gaan voor zero-emissie stadslogistiek?

De verwachting is dat 30 tot 40 grotere gemeenten in 2025 een zero-emissiezone kennen. Ook kleinere gemeenten kunnen aansluiten, zodat ze in regionaal verband een zero-emissiezone realiseren. Dit kan niet zomaar: gemeenten moeten minimaal vier jaar van tevoren aangeven dat zij een nul-emissiezone willen en waar zij die voor zich zien. Zo krijg je als ondernemer voldoende tijd om je voor te bereiden op emissievrij transport. De eerste vijf gemeenten die zero-emissie stadslogistiek willen: Den Bosch, Eindhoven, Groningen, Leiden en Tilburg. Daarna volgden nog 26 gemeenten: Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Assen, Breda, Delft, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Den Bosch, Hoorn, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zaanstad en Zwolle.

Emissievrije bedrijfswagen?

Misschien lijkt het wat vroeg om hierover na te denken, maar het is goed je te realiseren dat een vrachtwagen met fossiele brandstof mogelijk minder waard is in 2025, omdat de wagen bepaalde binnensteden niet in mag. Het goede nieuws is dat de overheid daarom een subsidie uitgeeft: de landelijke Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Met deze subsidie krijg je maximaal € 5.000 subsidie bij het leasen of kopen van een elektrische, emissievrije bedrijfswagen.

Lees ook → de voordelen van een elektrische bedrijfswagen & zo werkt de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA)

Onze specialisten helpen je de emissievrije bedrijfsauto te kiezen die bij je past. Je hebt keuze uit een grote voorraad nieuwe en gebruikte bedrijfswagens en krijgt persoonlijk advies — van advies over de bedrijfswagen tot de subsidie en van carrosseriebouw tot bedrijfswageninrichting. Aangezien iedere ondernemer uniek is, kunnen wij je bedrijfswagen geheel op maat laten inrichten door een van onze carrosseriebouwers.