• Advies op maat
  • Ruime voorraad
  • Uitgebreide garantiemogelijkheden
 
Roetfiltertest in de apk: dit verandert er in 2022
Inhoud

Roetfiltertest in de apk: dit verandert er in 2022

Sander
Door Sander in Onderhoud op 22  april 2022
Vanaf 1 juli 2022 verandert de apk voor bedrijfswagens: de roetfiltertest wordt er dan aan toegevoegd. Dat betekent dat het roetfilter van de bedrijfsauto met dieselmotor moet voldoen aan de Europese emissie-eisen. Wat houdt dat in? Je leest alles over de apk bedrijfswagens en roetfilters hier.

De roetfiltertest: waarom?

Dat je bedrijfswagen een goed werkend roetfilter moet hebben, is niet nieuw. Sterker nog: bedrijfsauto's met dieselmotor moeten al sinds 2012 een door de fabrikant gemonteerd roetfilter hebben om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Maar er rijden heel veel bedrijfsauto's rond die door een defect of zelfs verwijderd roetfilter niet door de apk-keuring bedrijfswagens komen. Door dat ontbrekende of defecte roetfilter stoot de bedrijfswagen meer fijnstof uit dan wettelijk is toegestaan. Slecht voor het milieu, maar ook erg lastig te controleren. Tot de apk 2022, want dan ontkom je niet aan de roetfiltertest. De verzwaring van de controle op roetfilters is een belangrijke maatregel uit het Schone Lucht Akkoord.

Tijdens keuring bedrijfswagens aanpakken die roetfilter bewust onklaar hebben gemaakt

Onder andere BOVAG uitte zorgen over de roetfiltertest. Want: als er geen Europese regelgeving is, kan het zo zijn dat garages en andere (auto)bedrijven twee keer moeten investeren in een roetdeeltjestester — eentje die voldoet aan de Nederlandse eisen en vervolgens een Europese versie. Ook zou het zo kunnen zijn dat de apk-keuring bedrijfswagens afwijst die in andere Europese landen wél goedgekeurd worden.

De VVD zag dat probleem ook en diende een motie in, met succes. Staatssecretaris Van Veldhoven laat de invoering van de roetfiltertest alsnog doorgaan, maar paste wel een aantal dingen aan:
  • voor dieselauto’s vanaf 2015 is de afkeurnorm versoepeld van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter
  • de overgangsregeling voor dieselpersonenauto’s is verruimd van vier naar zes jaar (2011-2016)
  • de invoering van de nieuwe bedrijfswagen-keuring is uitgesteld van 1 januari naar 1 juli 2022
Die versoepeling van het aantal roetdeeltjes is versoepeld, omdat anders misschien ook bedrijfswagens niet door de keuring zouden komen die wel een roetfilter hebben, maar dat het suboptimaal werkt. Het is vooral de bedoeling om personenauto's en bedrijfswagens aan te pakken die het roetfilter verwijderden of onklaar maakten. (Als je je afvraagt waarom je dat zou doen: na het verwijderen van het roetfilter heeft je (bedrijfs)auto meer vermogen, rijdt je auto zuiniger en heb je nooit meer problemen met het roetfilter, waardoor je die onderhoudskosten uitspaart.)

Je bedrijfswagen komt niet door de roetfiltertest: wat nu?

Vanaf 1 juli 2022 controleren ze bij de keuring bedrijfswagens op een goed functionerend roetfilter. Als bij de roetfiltertest blijkt dat je geen roetfilter hebt of dat-ie niet voldoende werkt, dan moet het eerst gemonteerd of gerepareerd worden. Anders komt de bedrijfswagen niet door de keuring en mag je er niet meer mee rijden. Dit geldt uiteraard alleen voor de (bedrijfs)auto’s die officieel een roetfilter moeten hebben, dus de Euro5- en Euro6-diesels.

Voor wie geldt de roetfiltertest?

Met invoering van de roetfiltertest (met een deeltjesteller of fijnstofmeter) in de apk per 1 juli 2022 wordt bij dieselauto’s vanaf 2011, bestelwagens vanaf 2012 en dieselvrachtauto’s vanaf 2014 gecontroleerd of de uitstoot van fijnstof voldoet aan de wettelijke eisen. Zo niet, dan moet het filter vervangen of gerepareerd worden.

Heb je het roetfilter verwijderd? Laat het dan repareren of — als je voldoet aan de voorwaarden verwijderen roetfilter — meld het bij RDW.