Inhoud
bidirectioneel laden elektrische auto
Wat je moet weten over bidirectioneel laden met je elektrische auto
Elektrische auto's zijn steeds populairder geworden en hebben de afgelopen jaren een grote technologische vooruitgang geboekt. Een van de meest interessante ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto's is bidirectioneel laden. Maar wat is bidirectioneel laden precies en waarom is het belangrijk? Je leest het hier!
Wat is bidirectioneel laden?
Bidirectioneel laden (ook wel Vehicle-to-Grid of V2G genoemd) is een technologie die het mogelijk maakt om elektrische voertuigen niet alleen op te laden, maar ook stroom terug te leveren aan het elektriciteitsnet wanneer dat nodig is.Bij bidirectioneel laden wordt er een verbinding gemaakt tussen het elektrische voertuig en het elektriciteitsnet, waardoor de batterij van het voertuig kan worden gebruikt als een tijdelijke energieopslag. Op deze manier kan de batterij van het voertuig energie terugleveren aan het net wanneer de vraag naar elektriciteit hoog is, zoals tijdens piekuren, en kan het voertuig weer worden opgeladen wanneer de vraag naar elektriciteit laag is.
Bidirectioneel laden biedt voordelen voor zowel elektrische voertuiggebruikers als het elektriciteitsnet. Voor voertuiggebruikers kan het bijvoorbeeld betekenen dat ze geld verdienen door deel te nemen aan een slim energienetwerk en de batterij van hun voertuig te gebruiken om stroom terug te leveren aan het net. Voor het elektriciteitsnet kan bidirectioneel laden bijdragen aan een meer efficiënte en duurzame energievoorziening door het vermogen om energie op te slaan en te leveren op momenten dat het nodig is.
Voordelen van bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden biedt verschillende voordelen voor zowel de eigenaar van de auto als het elektriciteitsnet. Een van de belangrijkste voordelen is dat het bijdraagt aan een duurzamere energietoekomst. Door elektrische auto's te gebruiken als mobiele energieopslag kunnen ze bijvoorbeeld hernieuwbare energie die op piekmomenten wordt geproduceerd opslaan en later terugleveren aan het elektriciteitsnet wanneer er meer vraag naar elektriciteit is.Daarnaast kan bidirectioneel laden ook financiële voordelen bieden. Zo kan een elektrische auto die is uitgerust met een bidirectionele laadfunctie worden gebruikt om geld te verdienen door energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Dit kan vooral interessant zijn voor zakelijke gebruikers die hun elektrische auto als een extra inkomstenbron willen gebruiken.
Een ander voordeel van bidirectioneel laden is dat het de stabiliteit van het elektriciteitsnet kan verbeteren. Door elektriciteit terug te leveren aan het net kunnen pieken en dalen in de vraag naar elektriciteit worden verminderd, waardoor het netwerk beter in balans blijft en er minder noodzaak is voor extra investeringen in het elektriciteitsnet. Ten slotte biedt bidirectioneel laden ook voordelen voor de eigenaar van de auto. Door de batterij van de auto te gebruiken als mobiele energieopslag kan de auto worden gebruikt als noodstroomvoorziening in geval van een stroomstoring. Dit kan vooral nuttig zijn voor mensen die afhankelijk zijn van elektriciteit voor medische apparatuur of andere essentiële toepassingen.
Een belangrijke manier om bidirectioneel laden te optimaliseren is door gebruik te maken van slim laden. Slim laden maakt het mogelijk om de laadtijden van elektrische voertuigen te plannen op momenten dat het aanbod van hernieuwbare energie hoog is en de vraag naar elektriciteit laag is. Dit kan helpen om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen en de CO2-uitstoot te verlagen.
Manieren van bidirectioneel laden
> V2G, V2L, V2X, V2HEr zijn verschillende manieren om bidirectioneel laden uit te voeren, waarvan sommige nog in ontwikkeling zijn. Hieronder staan enkele van de belangrijkste manieren van bidirectioneel laden:
AC-bidirectioneel laden: Dit is de meest gebruikte vorm van bidirectioneel laden waarbij het elektrische voertuig wordt verbonden met het elektriciteitsnet via een wisselstroom (AC)-verbinding. Het voertuig kan dan energie terugleveren aan het net via een omvormer die is geïntegreerd in de laadpaal.
DC-bidirectioneel laden: Bij deze methode wordt het elektrische voertuig verbonden met het elektriciteitsnet via een gelijkstroom (DC)-verbinding. Dit maakt het mogelijk om snel grote hoeveelheden energie terug te leveren aan het net. DC-bidirectioneel laden is nog in ontwikkeling en wordt nog niet op grote schaal toegepast.
Vehicle-to-Home (V2H): Hierbij wordt de batterij van het elektrische voertuig gebruikt als energiebron voor het huis. Het voertuig kan energie terugleveren aan het huis via een omvormer die is geïntegreerd in de laadpaal. Dit kan nuttig zijn bij stroomuitval of tijdens piekuren wanneer de energieprijs hoog is.
Vehicle-to-Grid (V2G): Dit is een vorm van bidirectioneel laden waarbij het elektrische voertuig energie teruglevert aan het elektriciteitsnet. Het voertuig kan op deze manier fungeren als tijdelijke energieopslag voor het netwerk. Deze methode kan bijdragen aan het stabiliseren van het netwerk en het efficiënter gebruik maken van hernieuwbare energiebronnen.
Vehicle-to-Load (V2L): Bij deze vorm van bidirectioneel laden wordt de batterij van het elektrische voertuig gebruikt om andere apparaten van stroom te voorzien. Dit kan nuttig zijn bijvoorbeeld bij het kamperen of bij stroomuitval.
Vehicle-to-Everything" (V2X): V2X is een uitbreiding op de andere vormen van bidirectioneel laden die eerder zijn benoemd. Met V2X kan het elektrische voertuig niet alleen energie terugleveren aan het elektriciteitsnet (V2G) of aan het huis (V2H), maar ook aan andere apparaten en systemen, zoals gebouwen, fabrieken of openbare infrastructuren. Op deze manier kan het elektrische voertuig fungeren als een flexibele en mobiele energiebron die kan worden gebruikt om de energie-efficiëntie te verbeteren en de kosten te verlagen. V2X kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het laden van elektrische apparatuur op bouwplaatsen, het leveren van stroom aan tijdelijke evenementen, of het ondersteunen van noodhulp- en reddingsoperaties.
Het type bidirectioneel laden dat wordt gebruikt, hangt af van de behoeften van de gebruiker en de beschikbaarheid van de benodigde apparatuur en infrastructuur.
Bidirectioneel laden met een zakelijke auto
Bidirectioneel laden met een zakelijke elektrische auto biedt tal van voordelen voor bedrijven. Zo kan het bedrijf kosten besparen door de batterij van de auto te gebruiken als energieopslag voor V2G- of V2H-toepassingen. Dit kan vooral gunstig zijn voor bedrijven die veel energie verbruiken tijdens piekuren wanneer de energieprijs hoog is. Daarnaast draagt het gebruik van V2G bij aan de stabilisatie van het elektriciteitsnetwerk en het efficiënter gebruik van hernieuwbare energiebronnen, wat bijdraagt aan de duurzaamheid van het bedrijf. V2H- of V2G-toepassingen geven het bedrijf ook meer flexibiliteit bij het beheer van de energievoorziening en verhogen de efficiëntie van het energiegebruik. Houd er echter rekening mee dat niet alle elektrische auto's geschikt zijn voor bidirectioneel laden en dat overleg met de autofabrikant en/of laadpaalleverancier belangrijk is om te bepalen of de auto geschikt is. Als bedrijf kun je dus overwegen om te investeren in elektrische auto's en bidirectioneel laden te gebruiken om de voordelen van energieopslag en duurzaamheid te benutten en de energiekosten te verlagen.
Merken en modellen die bidirectioneel kunnen laden
Bidirectioneel laden is een innovatieve technologie die de batterij van een elektrisch voertuig in staat stelt om niet alleen energie te ontvangen, maar ook om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet. In Nederland zijn er momenteel enkele automodellen en bedrijfswagens beschikbaar die geschikt zijn voor bidirectioneel laden.Enkele voorbeelden van automodellen die bidirectioneel laden ondersteunen, zijn de Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV, Honda e, Renault ZOE, Kia e-Niro en Hyundai Ioniq 5. Voor bedrijfswagens zijn er momenteel twee modellen beschikbaar die geschikt zijn voor bidirectioneel laden, namelijk de Nissan e-NV200 en de Maxus e-Deliver 3.
Het is echter belangrijk om te vermelden dat niet alle uitvoeringen van deze modellen ook daadwerkelijk bidirectioneel laden ondersteunen. In sommige gevallen is het bijvoorbeeld nodig om een specifiek type laadpaal te gebruiken of om extra apparatuur te installeren om bidirectioneel laden mogelijk te maken. Het is daarom belangrijk om bij de autofabrikant of dealer te informeren naar de mogelijkheden en vereisten van bidirectioneel laden voor specifieke modellen en uitvoeringen.
Overweeg je een elektrische bedrijfswagen en wil je zeker weten dat het voor jou(w bedrijfsactiviteiten) een slimme overstap is? Onze specialisten helpen je. Van advies over de bedrijfswagen tot de subsidie en van carrosseriebouw tot bedrijfswageninrichting.
Neem contact met ons op