• Advies op maat
  • Ruime voorraad
  • Uitgebreide garantiemogelijkheden
 
Elektrische Bedrijfswagens in Nederland: Een Groeiende Keuze voor Ondernemers!
Inhoud

Elektrische Bedrijfswagens in Nederland: Een Groeiende Keuze voor Ondernemers!

Patricia
Door Patricia in Elektrisch rijden op 15  mei 2024
Uit het jaarlijkse Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023-onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Ipsos onder 8.622 bedrijven in 30 landen (waaronder 307 organisaties in Nederland), blijkt dat 32% van de Nederlandse bedrijven van plan is om binnen drie jaar hun vloot te verduurzamen door elektrische bestelauto's of Light Commercial Vehicles (LCV's) toe te voegen!

De Versnelde Elektrificatie van Bestelauto's in Nederland

Een opmerkelijke verandering in het Nederlandse zakelijke wagenpark is de opkomende elektrificatie van bestelauto's. Momenteel rijden bijna 1 miljoen bestelauto's op de Nederlandse wegen, waarvan veel traditioneel op diesel rijden vanwege hun betrouwbaarheid en vermogen om zware ladingen te vervoeren. Het onderzoek van het Arval Mobility Observatory toont echter aan dat elektrificatie ook in dit segment in een versnelling raakt. Binnen drie jaar verwachten Nederlandse bedrijven dat bijna de helft (48%) van hun LCV-wagenpark geëlektrificeerd zal zijn, waarvan 25% volledig elektrisch zal zijn.

Obstakels voor de Adoptie van Elektrische Bestelauto's in het Bedrijfsleven

Hoewel de adoptie van elektrische bestelauto's in Nederland tot nu toe hoger ligt dan in de rest van Europa, blijft deze achter in vergelijking met elektrische personenauto's. Volledig elektrische personenauto's maken bij 41% van de bedrijven deel uit van het wagenpark, terwijl dit percentage voor bestelauto's slechts 21% is. Bedrijven die geen elektrische voertuigen overwegen voor hun wagenpark (zowel bedrijfswagens als personenauto's) noemen verschillende obstakels. Ongeveer 26% geeft aan dat de aanschafprijs in vergelijking met conventionele voertuigen te hoog is. Daarnaast meldt een op de vier bedrijven (25%) dat het aantal openbare oplaadpunten onvoldoende is om over te stappen op volledig elektrische mobiliteit. Respectievelijk 19% en 21% van de bedrijven geeft aan geen mogelijkheden te hebben om op kantoor of thuis op te laden.

Overwinnen van Uitdagingen en Toekomstige Ontwikkelingen in Elektrische Mobiliteit

Volgens Arjos Bot, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory bij Arval BNP Paribas Nederland, hoeven de genoemde obstakels geen bezwaar te zijn. Hij benadrukt dat er voor de meeste bedrijven alternatieven zijn die voldoen aan hun behoeften op het gebied van trekgewicht, actieradius en laadgewicht. Bovendien legt hij uit dat bestelauto's gemiddeld slechts 60 km per dag rijden, waardoor de meeste elektrische bestelauto's niet dagelijks hoeven op te laden. Nederland beschikt ook over een uitgebreid laadnetwerk, zowel publiek als op bedrijfsterreinen, waardoor er geen angst hoeft te zijn om zonder stroom langs de snelweg te komen staan. Het wegvallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero emissie zones voor bestelauto's kunnen invoeren, zullen naar verwachting ondernemers dwingen om het gebruik van volledig elektrische bestelbussen te heroverwegen.

Einde van het Tijdperk van Diesel: Opkomst van Volledig Elektrische Bestelauto's

Vanaf 2030 zullen er dus alleen nog maar volledig elektrische bestelauto's op de markt komen. Vele merken hebben al meerdere volledig elektrische modellen op de markt gebracht, waardoor er al diverse mogelijkheden zijn.

Zero Emissiezones in Nederland: De Weg naar een Schoner Stadsvervoer

Vanaf 1 januari 2025 krijgen gemeenten de bevoegdheid om specifieke stadsgebieden aan te wijzen waar vervuilende bestelbussen en vrachtwagens niet langer mogen rijden. Deze maatregel is bedoeld om de uitstoot van CO2 in steden te verminderen. Een dergelijk gebied wordt aangeduid als een zero emissie zone. Een Zero emissie zone omvat ten minste het stadscentrum en de omliggende wijken. Alleen voertuigen die geen schadelijke stoffen uitstoten, zoals elektrische of waterstofvoertuigen, mogen nog in deze zone rijden. Als eigenaar van een bestel- of vrachtwagen kunt u alleen toegang krijgen tot dit gebied als uw voertuig voldoet aan de zero emissie normen.

Overgangsregeling voor Zero Emissie Zones: Tijdlijn en Richtlijnen

Voor bepaalde soorten bedrijfswagens is er een speciale overgangsregeling van kracht. Tot een bepaalde datum is het toegestaan om met deze voertuigen nog steeds de zero emissie zones binnen te rijden. Deze regeling is van toepassing op de volgende situaties:


Bedrijfswagens met een Euro 5-emissienorm.

Deze voertuigen mogen tot 1 januari 2026 nog steeds de zero emissie zones betreden.

Bedrijfswagens met een Euro 6-emissienorm:.

Voor deze voertuigen geldt dat ze tot 1 januari 2027 nog steeds toegestaan zijn in de zero emissie zones.

Het is belangrijk om op te merken dat na de genoemde data, voertuigen die niet aan de vereiste emissienormen voldoen, niet langer worden toegelaten in de zero emissie zones.