Milieuzones Amsterdam
Milieuzones Amsterdam
Milieuzones in Amsterdam dragen bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit door dieselvoertuigen en oudere brom- en snorfietsen te weren. Op deze manier wordt een schonere leefomgeving voor iedereen bevorderd. Benzineauto's mogen nog steeds de stad in. Bovendien zijn er ontheffingen en vrijstellingen mogelijk voor bepaalde voertuigen in specifieke situaties. Op dit moment hebben vier steden in Nederland milieuzones voor personen- en bestelauto's die op diesel rijden. Deze steden zijn: Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Arnhem. Waar bevindt zich de milieuzone in Amsterdam? De milieuzone van Amsterdam bevindt zich aan de binnenkant van de A10. Binnen deze grens moeten voertuigen een Euro 4 diesel of nieuwer hebben, wat betekent dat ze jonger zijn dan 1 januari 2005.
Amsterdam krijgt zero emissiezones Vanaf 2025 gaat Amsterdam nog een stap verder door emissievrije zones in te voeren. Alleen voertuigen zonder uitstoot zullen hier welkom zijn. Wat moet ik nu doen? Als je actief bent in de binnenstad van Amsterdam en dit de komende jaren wilt blijven, adviseren wij om een elektrisch voertuig te leasen. Zo ben je verzekerd van toegang tot zowel de milieuzone als de zero emissiezones. Voor meer informatie of vrijblijvend advies voor de toekomst, neem gerust contact met ons op. Onze specialisten staan voor je klaar!
SEBA-subsidieregeling Het jaar 2024 brengt enkele significante veranderingen met zich mee voor de Stimuleringsregeling Elektrische Bestelauto's (SEBA). Opmerkelijk is dat 2024 het laatste jaar zal zijn waarin de SEBA beschikbaar zal zijn. Ondernemingen die overwegen gebruik te maken van deze regeling, moeten zich bewust zijn van deze deadline en tijdig actie ondernemen. Het maximale subsidiebedrag per bedrijfsauto is vastgesteld op € 5.000,-. Lees meer over de voorwaarden en kijk of je in aanmerking komt!
BPM-vrijstelling: Alleen nog in 2024! Zoals je wellicht al hebt vernomen, zullen er in 2025 veel veranderingen plaatsvinden op het gebied van mobiliteit. Ondernemers worden geconfronteerd met de noodzaak om op korte termijn belangrijke financiële beslissingen te nemen. Je moet rekening gaan houden met CO2-uitstoot, we zullen te maken krijgen met zogenoemde "zero-emissiezones" en het BPM-voordeel op bedrijfswagens zal verdwijnen voor ondernemers.
In 2024 is er nog een bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens voor ondernemers. Deze vrijstelling wordt in drie stappen afgebouwd, waardoor vanaf 1 januari 2025 ook ondernemers bpm moeten betalen over de aanschaf van een nieuwe bestelauto.
De afbouw van de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens.
In 2024 wordt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens in drie stappen afgebouwd.
1 januari 2024: de vrijstelling wordt met 25% verminderd.
1 januari 2025: de vrijstelling wordt met 50% verminderd.
1 januari 2026: de vrijstelling vervalt volledig.
De route naar een uitstoot vrij Amsterdam
De route die de stad hiervoor neemt zie je onderstaand.
2023: Uitstootvrije mobiliteit Amsterdam Uitvoeringsagenda 2023-2026 is vastgesteld op 6 juni.
Vanaf 2025:
Dieselpersonenauto's: milieuzone wordt aangescherpt naar emissieklasse 5 en hoger
Taxi's: milieuzone wordt een uitstootvrij gebied
(Nog vast te stellen) overgangsregelingen:
Alle voertuigen die vanaf 1 januari 2025 als taxi worden geregistreerd moeten uitstootvrij zijn om binnen de uitstootvrije zone te mogen rijden. Dit geldt tot 2030 niet voor:
rolstoeltaxi's;
taxi's met kentekenregistercode SH;
taxi's met bepaalde bijzonderheidscodes.
Taxi’s emissieklasse 5 hebben toegang tot 1 januari 2027.
Taxi’s emissieklasse 6 hebben toegang tot 1 januari 2028.
Bestelauto's: milieuzone wordt een uitstootvrij gebied
Overgangsregelingen:
Alle bestelauto's die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten uitstootvrij zijn om binnen de uitstootvrije zone te mogen rijden. Dit geldt tot 2030 niet voor:
voertuigen ouder dan 40 jaar (oldtimers);
rolstoeltoegankelijke voertuigen;
voertuigen die in verband met een handicap aantoonbaar zijn aangepast voor € 500,- of meer.
Bestelauto's emissieklasse 4 of lager hebben geen toegang.
Bestelauto's emissieklasse 5 hebben toegang tot 1 januari 2027.
Bestelauto's emissieklasse 6 hebben toegang tot 1 januari 2028.
Vrachtauto's: milieuzone wordt een uitstootvrij
Overgangsregelingen:
Alle vrachtauto's die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten uitstootvrij zijn om de uitstootvrije zone binnen te mogen. Dit geldt tot 2030 niet voor:
vrijgestelde voertuigen;
kermis- en circusvrachtauto’s;
vrachtauto’s voor exceptioneel transport;
verhuisauto’s;
vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer.
Euro 6 bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn hebben toegang tot 1 januari 2030.
Euro 6 opleggertrekkers die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn hebben toegang tot 1 januari 2030.
Vrijgesteld voor de uitstootvrije zone zijn: voertuigen ouder dan 40 jaar (oldtimers). Vrachtauto's met een carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31 of een aanduiding speciale doeleinden SB of SF hebben toegang tot ze 13 jaar worden en tot uiterlijk 1-1-2030.
Brom- en snorfietsen: uitstootvrij gebied binnen bebouwde kom
Overgangsregelingen:
Tot 1 januari 2028 hebben brom- en snorfietsen op fossiele brandstof met een DET vanaf 1 januari 2011 tot en met 31 december 2024 toegang tot de uitstootvrije zone.
Tot 1 januari 2030 hebben brom- en snorfietsen op fossiele brandstof met een DET vanaf 1 januari 2018 tot en met 31 december 2024 toegang tot de uitstootvrije zone.
Vanaf 2030 worden alleen uitstootvrije brom- en snorfietsen toegelaten tot de uitstootvrije zone.